نقش فناوریهای نوین در ارتقای عدالت و اخلاق
عضو کمیته فناوری اطلاعات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان از نقش فناوری اطلاعات، در ارتقای هر چه بیشتر عدالت و اخلاق مهندسی در سازمان نظام مهندسی و نمونههای اجرا شده موفق آن، در چند استان خبر داد.
به گزارش «صدای مهندس» محمدرضا نادریزاد، فعال حوزه سامانههای نرمافزاری و خدمات الکترونیک در سازمانهای نظام مهندسی، با یادآوری انتقادات حاشیهساز، غیرعالمانه و بعضا توهینآمیز اخیر نسبت به سازمان نظام مهندسی، بیان کرد: آنچه بسیار مهمتر از این مسائل حاشیهای و موقتی به نظر میرسد، نیاز به ایجاد یک سازمان شیشهای، بر پایه فناوریهای نوین، برای دوری از سوءتفاهمات و افزایش اخلاق مهندسی در فرآیندهای این سازمان است، تا هم مردم، نسبت عملکرد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان آگاه شوند و هم از انتقال بار اشتباهات و کمکاریهای دیگر نهادها، به سازمانهای نظام مهندسی، جلوگیری شود.
وی اخلاق مهندسی را، مقولهای بسیار فراتر و گستردهتر از خصوصیات اخلاقی و انسانی مرسوم اشخاص دانست و افزود: این گستره وسیع، شامل دو رویکرد اخلاق کرداری مهندسان، که از آن به عنوان اخلاق حرفهای در مهندسی نیز یاد میشود و اخلاق فرآیندهای مهندسی، شامل رعایت اصول کاری و صحت و کیفیت فرآیندهایی چون طراحی، ساخت، ارزیابی و نظارتهای مهندسی، است.
نادریزاد بیان کرد: وقتی از مقولههایی مثل سازمان الکترونیک، شهر الکترونیک و دولت الکترونیک، صحبت به میان می آید، نباید ذهنمان محدود به الکترونیکی کردن فرم ها و نهایتا چرخههای کاری فرمها و روالهای کاری شود؛ چرا که اگر مقصود از این مفاهیم بزرگ، در همین سطح پایین از نرمافزاری کردن فرآیندهای کاری باشد، اصلا نیازی به فناوریهای نوین نخواهد بود و حتی ممکن است استفاده از فناوری در این حد، موجبات بروز تخلفات گستردهتر را فراهم کند.
وی تنوع فرایندها در سازمانهای نظام مهندسی، عدم شفافیت بخشی از قوانین و دستورالعملها، شرایط خاص استانهای مختلف و نبود تعامل کافی و اشتراک تجارب بین استان ها را، از عوامل مهم ایجاد رویههای متفاوت نرمافزاری در مکانیزه کردن فرایندها دانست.
او افزود: علیرغم تمایل و تلاش جدی بسیاری از سازمانهای نظام مهندسی استانها، در زمینه استقرار سازمان الکترونیک و صرف هزینههای قابل توجه در این حوزه، دست آورد فعلی، رضایت بخش نبوده و عمدتا در حد نرمافزارهایی غیریکپارچه، با رویکرد الکترونیکیسازی فرمها و چرخههای کاری است، که نه تنها خدمت خاصی به ارتقای سطح هوشمندسازی سازمانها نکرده، بلکه چالشهای جدیدی نیز، پیشروی سازمانها قرار داده است. در حالی که یک سازمان الکترونیک واقعی، سازمانی است که نه تنها فرمها و روالهایش الکترونیکی شده باشد، بلکه بسیاری از فرآیندها که قابلیت واسپاری به سیستمهای هوشمند را دارد، در آن به صورت هوشمند و خودکار انجام شود و محدودیت زمان و مکان را برای اعضا و مخاطبان سازمان از بین ببرد.
این کارآفرین افزود: با هوشمندسازی و خودکارسازی فرآیندها، امکانات گزارشی و نظارتی بسیار پیشرفته، ابزارهای هوشمند ارزیابی عملکرد مهندسان، شفافیت و دقت کامل مالی و حسابداری و الگوریتم بینظیر و جامع توزیع و ارجاع کار، علاوه بر پوشش کلیه دغدغهها و نیازهای سازمان، با سامانههای مختلف و متعدد خود، عامل و ابزار مهمی برای ارتقای سازمانهای نظام مهندسی، به سمت تعالی و بهبود کیفیت خدمات و اخلاق مهندسی است.
منبع: ایسنا