۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
 
 
ایمیل خود را وارد نمائید :  
 
آرشیو خبر آمار بازدید: 415 کد مطلب: 3037  
ثبت نام کنندگان شنبه بیست و سوم تیر ماه

ثبت نام کنندگان شنبه بیست و سوم تیر ماه

۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير ساعت 14:05

عدالت صنفی؛ به معنای تقسیم کار مساوی نیست

مهندس«رضا پورزلفی» با بیش از دو دهه سابقه فعالیت اجرایی در حوزه مهندسی عمران آمده است تا تجربیات خود را در راستای ارتقای جایگاه صنفی مهندسان و بهبود وضعیت ساخت و ساز پایتخت را در قالب گروه هیئت مدیره به اشتراک بگذارد.

وی معتقد است: عدالت صنفی مهندسان به معنای تقسیم کار  مساوی بین همه مهندسان نیست بلکه   تقسیم کار باید عادلانه و بر اساس میزان سابقه و ظرفیت و توانمندی افراد بین آنها توزیع شود.

مهندس پورزلفی یکی از عمده ترین نارضایتی مهندسان از عملکرد سازمان  و دغدغه هیئت مدیره  را نحوه ارجاع کار به اعضاء عنوان کرده و می گوید: این موضوع یکی از ضعف های سازمان محسوب می شود چراکه سازمان نباید خودش را درگیر ارجاع کار کند بلکه مهمترین وظایف آنها تصمیم سازی جهت ارتقای جایگاه صنفی مهندسان است و مباحث کاری باید با ضوابط خاص خود و بدون اعمال نظرهای سلیقه ای و سیستمی و در راستای شایسته سالاری و میزان تاثیر گذاری مهندسان در صنعت ساختمان به اعضاء واگذار شود.

وی به عنوان کارشناس رسمی دادگستری یکی از مهمترین وظایف سازمان را حمایت همه جانبه از اعضای سازمان برشمرده و می گوید: در سازمان نظام پزشکی؛ چتر حمایتی تشکل بر سر جامعه پزشکان گسترده است اما در سازمان نظام مهندسی این حمایت کمرنگ است و مهندسان از وجود این خلاء رنج می برند.

مهندس پورزلفی معتقد است تثبیت و ارتقای جایگاه صنفی مهندسان نیازمند حضور افراد متخصص وتاثیر گذار در هیئت مدیره است تا بتوانند با همدلی، راه را برای فعالیت مهندسان هموار کنند.

 

دست کارمندان دولتی باید ازسهمیه ارجاع کار کوتاه شود

مهندس«محسن صالحی» یکی از اعضای جوان سازمان نظام مهندسی در رشته برق است که علی الرغم آنکه خود کارمند یکی از ادارات دولتی است و از سهمیه  نظارت هم برخوردار است اما با اجرای قانون صنفی  سازمان در خصوص ارجاع کار به کارمندان دولتی مخالف است.

وی با صراحت می گوید: درحال حاضر قانون سازمان نظام مهندسی به من نوعی به عنوان یک عضو سازمان و دارنده پروانه کار، سهم نظارت برق می دهد درحالی که من دارای شغل ودرآمد ثابت هستم  اما اعضای دیگری در سازمان فعال هستند که شغل خاصی ندارند و محل کسب درآمدشان فقط از راه دریافت ارجاع کار است و با توجه به این که خودم از اجرای این قانون منتفع هستم اما  معتقدم این نوع تقسیم کار عادلانه نیست.

مهندس صالحی می افزاید: علاوه بر مباحث مالی و کمیتی ارجاع کار به کارمندان که سبب می شود سهم سایر مهندسان که فقط در عرصه ساخت و ساز مشغول هستند، کاهش بیابد، در کاهش کیفیت ساخت و سازشهر نیز تاثیر گذار است چراکه یک کارمند به دلیل مشغله کاری فرصت چندانی برای حضور در محل کار و نظارت و... ندارد و حتی برخی از این افراد اقدام به فروش مهر خود می کنند که این امر دقت عملکرد مهندسان بر پروسه ساخت و ساز و نظارت ها را به شدت کاهش می دهد.

وی می گوید: درحال حاضر اشتغالزایی یکی از مهمترین دغدغه های جامعه مهندسان محسوب می شود و از هیئت مدیره جدید انتظار می رود با بازبینی و اصلاح برخی قوانین صنفی سازمان بتوانند برای اعضای بیکار و کم کار، ایجاد شغل کنند.

 

گشایش گره های ترافیکی پایتخت به دست متخصصان حوطه ترافیک

مهندس بهزاد بیهقی یکی از داوطلبان شرکت در انتخابات هشتمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران است که در رشته ترافیک تخصص دارد.

وی اهدافش از حضور در این میدان رقابت را به دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کرده و می گوید: رشته مهندسی ترافیک، یکی از رشته های 7گانه سازمان نظام مهندسی است اما متاسفانه پس از گذشت حدود دودهه از زمان تاسیس سازمان هنوز نتوانسته است جایگاه حقوقی و واقعی خود را در بدنه سازمان به دست بیاورد و مهندسان ترافیک نقش چندان تاثیر گذاری در جانمایی و بررسی ساخت و سازها ندارند به همین منظور با این انگیزه  تصمیم گرفته ام با شرکت در این انتخابات و ورود به تشکل 25 نفره هیئت مدیره، فرصتی برای عملیاتی شدن جایگاه مهندسان ترافیک در سازمان ایجاد کنم.

مهندس بیهقی به هدف برون سازمانی اش نیز اشاره کرده و می افزاید: اوضاع ترافیکی شهر تهران به شدت خراب است و مهندسان ترافیک باتوجه به تجربیات و تخصصشان در این حوزه و احقاق حقشان در مسندهای تصمیم سازی هیئت مدیره می توانند راهکارهایی را جهت بهبود و تعدیل ترافیک شریان های شهر ارائه دهند.

وی می گوید: درحال حاضر تعداد بسیاری از مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری شهر بدون درنظر گرفتن موقعیت ترافیکی محل پروژه احداث می شود که این موضوع بارسنگینی را در خصوص ترافیک، یافتن محل پارک مناسب و انسداد مقطعی معابر به نقاط  مورد نظر تحمیل می کند درحالی که اگر جایگاه مهندسان ترافیک جدی گرفته شود و نظرات آنها بر ساخت و سازها اعمال شود می توان از بروز بسیاری از معضلات و پره های ترافیکی جلوگیری بعمل آورد.

مهندس بیهقی که سالها عضو هیئت رییسه گروه تخصصی ترافیک نیز بوده است می گوید: علاوه بر شهرداری ها و سایر ارگان های مربوطه حتی برخی از افراد در بدنه سازمان نیز با اعمال نظر تخصصی مهندسان در حوزه ترافیک نیز مخالف هستند و در برابر احقاق حقوق صنفی آنها مقاومت می کنند که امیدوارم چه موفق به حضور در هیئت مدیره بشوم یا نشوم؛ اعضای هیئت مدیره دوره هشتم بتوانند راهکاری برای باز شدن گره های ترافیکی پایتخت ارائه دهند.

 

تلاش برای بهبود اوضاع زیرساخت های صنعت ساخت و ساز

مهندس«رامین مصباح زاده» یکی از مهندسان عمران است که معتقد است؛ حمایت صنفی از جامعه مهندسان و بهبود زیرساخت های ساختمان سازی شهر باید مهمترین دغدغه اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران باشد.

وی در تکمیل این مطلب می افزاید: فرایند ساخت و ساز درشهر باجایگاه صنفی و حقوقی مهندسان در سازمان نظام مهندسی رابطه مستقیم دارد و شاخص ترین دلیل بروز پدیده ناهنجاری در حوزه ساخت و ساز، کم بودن حق عضویت ها و ناعادلانه بودن تقسیم کار است. برای مثال یک مهندس  با دریافت حق عضویت محدود و پردردسر؛ ملزم به نظارت یک پروژه در بازه زمانی طولانی و تعهد قانونی تا پایان عمر ساختمان است و این درحالی است که اصلا دخل و خرج او با هم جور درنمی آید و مهندس مجبور است برای کسب درآمد در چندین فضای دیگر نیز فعالیت کند و علاوه بر آن باتوجه به کم بودن حق عضویت انگیزه چندانی برای نظارت ندارد که مجموعه این فرایند سبب عدم نظارت صحیح بر پروسه ساخت و ساز، کاهش کیفیت ساختمان ، نامقاوم بودن در برابر زلزله و... می شود.

مهندس مصباح زاده با اشاره به یکی از مصداق های عینی این مطلب می گوید: همین امروز شاهد بودم در یکی از ساختمان هایی که سازنده مدعی ضد زلزله بودن ساختمان را دارد، کارگران در دمای بالای 40 درجه مشغول عملیات  بتن ریزی بودند درحالیکه طبق قوانین ساخت و ساز بتن ریزی باید در دمایی معین و معتدل صورت بگیرد که نتیجه این بی توجهی، عدم استحکام پایه های ساختمان و نامقاوم بودن در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی است.

وی می افزاید: هیئت مدیره جدید وظیفه دارد در خصوص کاهش معضلات صنفی مهندسان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز در شهر، قوانین اجرایی را بازبینی کند تا با رفع مشکلات صنفی مهندسان، کالبد فیزیکی شهر نیز اصلاح شود.

 

به مهندسان در زمان انتخابات نباید ابزاری نگاه کرد

مهندس رضا سرلک یکی از داوطلبان شرکت در انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی است که بخشی از مدارکش ناقص است و در آخرین روز از زمان ثبت نام به دنبال تکمیل مدارکش است.

وی می گوید: سازمان نظام مهندسی حدود 120 هزار نفر عضو دارد اما در انتخابات دوره هفتم هیئت مدیره کمتر از یک  بیستم این آمار برای رای دادن در درانتخابات مشارکت داشتند که این موضوع نشان دهنده عدم رضایتمندی مهندسان از هیئت مدیره و ناکارآمدی مدیران سازمان در اجرای قوانین صنفی مهندسان است.

مهندس سرلک که برای رفتن جهت تکمیل مدارکش عجله دارد، می گوید:  متاسفانه بسیاری از اعضای سازمان به دلیل نارضایتی از عملکرد هیئت مدیره میل و رغبتی برای حضور در انتخابات و رای دادن به داوطلبان ندارند درحالی که این موضوع به ضرر جامعه مهندسان تمام می شود چراکه اگر اعضاء نیایند و با شناخت به افراد متخصص و کارآمد رای ندهند ، فرصت مغتنمی برای سایر داوطلبان ناکارآمد فراهم می شود و این امر سبب می شود تا مهندسان خودشان دو دستی هیئت مدیره را به افراد سودجو تحویل دهند .

وی اطلاع رسانی به موقع از زمان برگزاری انتخابات، معرفی کامل کاندیداها و ایجاد شرایط مناسب الکترونیکی برای رای گیری را یکی از شاخص ترین شرایط بهبود وضعیت انتخابات دوره هشتم و ورق خوردن انتخابات به نفع افراد کاردان و تاثیر گذار عنوان می کند.

 

 

هیئت مدیره نظام مهندسی شورای مشورتی برای اصلاح قوانین سازمان است

مهندس«فرامرز صدیق منفرد» یکی از معاونان شهرسازی و بازنشسته شهرداری تهران است که برای تبادل تجربیاتش در راستای حل و فصل مشکلات صنفی مهندسان ، داوطلب شرکت در این انتخابات شده است.

وی می گوید: سیستم ارجاع کار به مهندسان سیستم ناقص و پر از ابهامی است که باید اصلاح شود و این اصلاح تنها به دست یک نفر یا یک گروه کوچک در هیئت مدیره امکان پذیر نیست بلکه افراد همفکر و هم رای باید با یکدیگر همراه شند تا بتوانند با رای اکثریت، قوانین را به نفع جامعه مهندسان تغییر دهند.

مهندس صدیق منفرد؛ معتقد است حضور جوانان مستعد و ساعی همراه با مهندسان باتجربه می تواند یک شورای مشورتی کامل و اصلح را برای بهبود اوضاع صنفی مهندسان فراهم کند.

 

بهبود چرخه ساخت و ساز با حضور هیئت مدیره کارآمد

احمد کشرانی یکی از سازندگان و سرمایه گذاران شهر در حوزه ساخت و ساز است که برای پیگیری یک پرونده حقوقی گذرش به سازمان نظام مهندسی افتاده است.

وی می گوید: متاسفانه هیچ نظارت دقیق و منصفانه ای بر روی فعالیت مهندسان ناظر وجود ندارد و برخی از ناظران با بی توجهی و آسان گیری شدید، سازنده و مالکان را دچار دردسر می کنند و برخی دیگر با سخت گیری های نابجا و غرض ورزی با سازنده  از اختیارات خود استفاده می کنند و کار ساختمان سازی را دچار تعلیق می کنند که هردو مورد باعث آسیب رساندن به حوزه ساخت و ساز می شود.

وی در ادامه می افزاید: امیدوارم هیئت مدیره جدید به عنوان متولی حقوقی سازمان نظام مهندسی،علاوه بر رسیدگی به امور صنفی مهندسان به موضوعات حقوقی سازندگان و کارفرمایان حوزه ساختمان سازی نیز توجه داشته باشند چراکه بهبود چرخه ساخت و ساز در کلان شهر تهران نیازمند ایجاد تعامل مناسب و به دور از نگاه های سلیقه ای مهندسان است که هیئت مدیره برای ایجاد این چرخه باید تصمیم سازی کنند.

 



,


نام :  
پست الکترونیکی :  
نظر شما :