مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران:
انتخابات نظام مهندسی تهران پنجشنبه برگزار میشود
هیئت مدیره جدید، پیشگام تغییرات در سازمان شوند
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از برگزاری انتخابات نظام مهندسی تهران در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داد.
به گزارش صدای مهندس، نادر محمدزاده درخصوص انتخابات نظام مهندسی نیز گفت: پنجشنبه این هفته این انتخابات برگزار خواهد شد. از آموزش و پرورش استان قدردانی میکنیم که فضا را در اختیار ما قرار دادند. همچنین از شرکت برق تقاضا داریم در زمان برگزاری انتخابات با مشکل قطعی مواجه نشویم.
وی افزود: نزدیک به یک میلیون نفر واجد شرایط در این انتخابات در کشور حضور دارند و 100 هزار نفر واجد شرایط نیز در تهران وجود دارند.
تشریح دو مانع مشارکت در انتخابات نظام مهندسی تهران
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به دلایل مشارکت ضعیف مهندسان در انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: در انتخابات سازمان نظام مهندسی تهران، درصد مشارکت نسبت به تعداد زیاد اعضا در سطح بالایی نیست و بخشی از این موضوع برمیگردد به اینکه مهندسان، تاثیر این حضور را در بهبود شرایط خود کمتر حس میکنند.
نادر محمدزاده ادامه داد: اگر مهندسان فکر کنند که انتخاب آنها در آینده فعالیت آنها چه در جهت مستقیم فردی و چه در جهت ارتقای جایگاه آنها اثر دارد، قطعا حضور پررنگتری در انتخابات خواهند داشت.
وی تاکید کرد: نه تنها در انتخابات سازمان نظام مهندسی، بلکه در همه انتخاباتها چه انتخابات سیاسی و چه صنفی، زمانی مشارکت افراد بیشتر میشود که پی ببرند این مشارکت، اثر بیشتری در آینده آنها دارد.
کثرت اعضا و ناشناخته بودن کاندیداها
محمدزاده با اشاره به یک عامل دخیل دیگر در این زمینه گفت: البته کثرت اعضا هم از دلایل دیگر ضعف مشارکت مهندسان است. به این دلیل که در استانهای دیگر ارتباط چهرهبهچهره وجود دارد و مهندسان همدیگر را میشناسند و شرایط راحتتری برای تبادل موضوعات دارند. در تهران در بسیاری از مواقع مهندسان نسبت به کاندیداها شناخت ندارند و خود این مسئله، انگیزه مشارکت در آنها را کاهش میدهد.
به گفته این مسئول دولتی، جامعه آماری بسیار بزرگی درحدود 100 هزار نفر مهندس صلاحیت رأی دادن در انتخابات سازمان نظام مهندسی استان تهران را دارند که البته آمار آنها در روز رأیگیری قطعی میشود. در این بین شناخت مهندسان از همه کاندیداها کم است، چون صرفا تعدادی از کاندیداها به جهت فعالیتهای دیگر خود و نه لزوما به عنوان فعالیت در حرفه، شناختهشده هستند. مهندسان نیز کاندیداها را براساس فعالیت در حرفه ارزیابی میکنند. چرا که حرفه معرفی تبلیغاتی مطرح نیست؛ بلکه حرفه معرفی اجرایی مطرح است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه اگر یک کاندیدا، چهره سیاسی فعال در نهاد دیگری باشد، اشکالی به آن وارد نیست، تاکید کرد: اما این امر ایجاد انگیزه نمیکند که مهندسان به او رأی دهند. بنابراین شناخت بیشتر از کاندیداها و نیز ارتقای حس اثرگذاری مشارکت برای مهندسان، دو عاملی است که میتواند سطح مشارکت در انتخابات را بالا ببرد.
لزوم اتخاذ روشهای نوین برای تشکیل مجامع
وی در عین حال با اشاره به یک مسئله مهم در این زمینه گفت: وقتی جامعه آماری مهندسان عضو سازمان به 100 هزار نفر میرسد و تعداد مهندسان در حال رشد است، به یقین باید روشهای جدید و نوینی را هم در قانون و هم در اجرا برای تشکیل مجامع بگذاریم که لزوما حضور در جلسه مجمع، به معنی حضور در سالنی با ظرفیت چندهزار نفر نباشد.
محمدزاده با بیان اینکه حتی مجامع سازمان نظام مهندسی با حضور تعداد اندکی از مهندسان تشکیل میشود، یادآور شد: مجامع حداکثر با حضور 2 هزار نفر برگزار میشود که شامل 2 درصد از اعضا است. به این مفهوم که اگر اعضا با جدیت بیشتری در مجامع حضور یابند، میتوانند تصمیمات جدیتری بگیرند.
تضاد منافع در گذشته مهم نبود
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه درخصوص راهکار افزایش تعامل بین وزارت راه و نظام مهندسی در دوره جدید گفت: تغییر همیشه مقابله دارد، اما همه میدانیم روزی که قانون نظام مهندسی تنظیم و ساختارهای نظام مهندسی تعریف شد و نظام مهندسی آن را اجرا کرد، شرایط آن زمان به دلایل مختلف با حال حاضر بسیار فرق میکرد.
وی یکی از این تفاوت ها را مربوط به رشد تعداد مهندسان دانست و تصریح کرد: به طور مثال در آن زمان پذیرفتیم که هر کسی با مدرک مهندسی، صرفنظر از اینکه تضاد منافع دارد و یا ندارد، مهم این است که وارد حرفه مهندسی شود تا کارها به انجام برسد.
محمدزاده با بیان اینکه در مقابل تغییرات همیشه مقاومت وجود دارد، ادامه داد: البته عدهای نیز از تغییرات استقبال میکنند و اگر هیئت مدیره دوره هشتم در زمینه استقبال از این تغییرات فعال شوند، میتوانند روند را به سمتوسوی تسهیل و تثبیت تغییرات ببرند.
وزارتخانه به دلیل عدم همراهی هیئت مدیره متوقف نمی شود
وی تاکید کرد: البته ما نمیگوییم که لزوما هر تصمیمی که وزارت راه میگیرد، درست است، اما اگر تعامل بین دوطرف وجود داشته باشد و هیئت مدیرهها همراهی بیشتری با وزارتخانه داشته باشند، این فرآیند تسهیل و تثبیت میشود. درعین حال اگر تعامل بین طرفین برقرار نباشد، طبیعتا وزارتخانه نمیتواند متوقف شود تنها به این دلیل که فرضا هیئت مدیره یک استان همراهی ندارد.
به گفته این مسئول، نظراتی در بدنه حرفه وجود دارد که کامل کننده تغییراتی است که در شرایط روز کشور وزارتخانه در سازمان نظام مهندسی ایجاد میکند.
محمدزاده با بیان اینکه مشکلی با هیئت مدیرهها نداریم و هیئت مدیره دوره کنونی هم همراهی خوبی با راه و شهرسازی داشته و کارهای مفیدی انجام شده است، گفت: البته در برخی از موارد مشکلاتی هم وجود داشته است.
وی اظهار امیدواری کرد: هیئت مدیره جدید از تغییرات در سازمان نظام مهندسی، چه در قانون و آییننامه و چه در روشهای اجرایی، استقبال کنند و در جهت تغییرات پیشگام شوند.
منبع: صما