دبیر کمیسیون رفاه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با صدای مهندس مطرح کرد؛
وام 2 درصدی به اعضای نظام مهندسی ساختمان استان تهران








گروه گزارش: امور رفاهی در هر سازمان جزو موضوعاتی است که خیلی مورد توجه اعضا قرار می گیرد. افرادی که در زمینه مدیریت منابع انسانی اطلاعات دارند به خوبی می دانند اگر بخش رفاهی یک سازمان، فعال باشد و در مواردی دیگر ضعیف هائی وجود داشته باشد، اعضا به راحتی می توانند از ضعف ها، چشم پوشی کنند اما اگر خدمات رفاهی در سازمانی ضعیف باشد، قوت های سازمان به راحتی نادیده گرفته می شود. سازمان نظام مهندسی نیز سازمانی است که قرار بوده به اعضای خود خدمات مختلفی از جمله خدمات علمی و اطلاعاتی ارائه نماید اما این موضوع با ارائه خدمات رفاهی منافاتی ندارد بلکه ضروری است تا سازمانی که حدود 70 هزار عضو دارد، از این امکان قوی استفاده کند و از تراکم بالای اعضایش  به عنوان نقطه قوت در صدد کسب منفعت جمعی باشد زیرا بسیاری از مراکز خدماتی هستند که برای رسیدن به چنین حجمی از مشتریان، وارد رقابت های محسوس و نامحسوس می شوند.

این موضوع باعث شد تا در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با کیوان تیموری، دبیر کمیسیون رفاه و تعاون سازمان، به گفت و گو بنشینیم و از کم و کیف خدمات ارائه شده رفاهی اطلاع کسب کنیم. آنچه در سطور زیر می آید، خلاصه گفت و گوی خبرنگار صدای مهندس با دبیر کمیسیون رفاه است. گفتنی است گفت و گوی ما با دبیر کمیسیون رفاه و تعاون سازمان نظام مهندسی استان تهران، گفت و گوی طولانی بود اما الزامات رسانه ای ما را بر این داشته است تا این گفت و گو را به صورت مختصر منتشر کنیم:

صدای مهندس: بیایید صحبت را از این موضوع شروع کنیم که کمیسیون رفاه و تعاون، چگونه جائی است. موافقید؟

تیموری: بله موافقم. کمیسیون رفاه و تعاون سازمان نظام مهندسی استان تهران، یکی از کمیسیون هائی است که ذیل هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تعریف شده است و رسیدگی به امر رفاهی اعضا را به نیابت از هیات مدیره سازمان، پیگیری می کند. این کمیسیون هفت نفر از اعضای هیات مدیره استان را شامل می شود و تصمیم گیری کلان امور رفاهی بر عهده ایشان است و البته در برخی موارد نیاز است تا تصمیمات این کمیسیون توسط هیات مدیره، هیات رئیسه یا رئیس سازمان، تایید شود.

صدای مهندس: کمیسیون در دوره جدید از چه زمانی آغاز به کار کرد و چه اقداماتی را انجام داده است؟

تیموری: کمیسیون رفاه و تعاون سازمان از اوایل زمستان سال گذشته آغاز به کار و از همان آغاز کار سعی و تلاش زیادی کرد تا بتواند امور رفاهی اعضا را به خوبی سامان دهد. در این مسیر با جلسات متعدد اعضا و پیگیری هائی که انجام شد، خدمات بسیار خوبی به اعضا ارائه شده است که در برخی از موارد می توان گفت این خدمات کم نظیر یا بی نظیر است. ما در اموری مانند مشاوره، بیمه، بانک، امور تفریحی، بحث اوقات فراغت اعضا و خانواده های آنها، در بخش های فرهنگی و هنری و فعالیت های فوق برنامه، موضوعات خوبی ارائه کرده ایم و امیدواری این خدمات مورد رضایت اعضای محترم سازمان نظام مهندسی باشد.

صدای مهندس: اگر از شما بخواهیم مهمترین خدمات این مدت کمیسیون رفاه را بیان کنید، به کدام خدمات اشاره خواهید کرد؟

تیموری: خدماتی که توسط این کمیسیون ارائه شده و در اصل ما پیگیری کرده ایم تا این خدمات ارائه شود چون در بخش هائی، سازمان ارائه کننده خدمات نیست بلکه تسهیل کننده روند ارائه خدمت است، همگی مهم هستند. نمی توان یکی از خدمات را نام برد و دیگری را نام نبرد چون کار سختی است. من سعی می کنم توضیح مختصری درباره برخی از مصادیق عرض کنم.

در بخش ورزش ما از همان ابتدا که وارد کار شدیم، برای اعضا فراخوان دادیم و خوشبختانه 5341 نفر دعوت ما را اجابت کردند ما هم برای ارائه خدمت به این دوستان برای آنها باشگاه های فوتبال، والیبال و بسکتبال مهیا کردیم تا آنها بتواند در این ورزش ها فعال باشند. در تیراندازی هم امکانات ویژه ای دریافت کردیم و در تنیس روی میز و شطرنج هم خدماتی ارائه شد. بیشترین تمایل اعضا برای وررزش شنا بود که حدود 50 در صد تمایل داشتند در بخش شنا فعال باشند اما مقدورات و امکانات سازمان طوری نبود که بتوانیم به همه آنها خدمات ارائه کنیم. خوشبختانه با پیگیری هائی که انجام شد توانستیم با 160 استخر در استان تهران تفاهم نامه با تخفیف های 40 تا 70 درصد امضا کنیم تا اعضا بتوانند با این مقدار تخفیف از امکانات آنها استفاده کنند. غیر از این استخرها در استان تهران با 120 استخر سراسر کشور نیز قرارداد امضا کرده ایم تا اگر اعضا از استان برای مسافرت خارج شوند بتوانند از این امکانات بهره مند شوند.

در بخش کوهنوردی با اینکه مسابقه ای در این زمینه وجود ندارد 9 همایش برگزار کرده ایم و به این بخش توجه زیادی داریم زیرا این امکان وجود دارد که بتوانیم خانواده های اعضا را نیز در این برنامه ها پوشش دهیم.       

 صدای مهندس: غیر از ورزش به امور دیگر رفاهی هم پرداخته اید؟

تیموری: مواردی که در کمیسیون رفاه به آن پرداخته ایم بسیار زیاد بوده  است؛ یکی از نمونه های دیگری که به محض ورود درباره آن اقداماتی انجام شد، تعاونی مسکن اعضا بود. ما در بدو ورود این سوال برایمان مطرح شد که چگونه است سازمان نظام مهندسی که خودش متولی ساخت مسکن است، نتوانسته در زمینه تعاونی اعضا موفق باشد. به همین دلیل با تلاش هائی که انجام شد، هیات مدیره جدید از بین افراد شاخص انتخاب شدند و تعاونی که می رفت تا منحل شود، دوباره احیا شد و به زودی اخبار خوبی از این حوزه خواهید شنید.

تغذیه اعضا و کارکنان نیز از دغدغه های ما بود. موقعیت مکانی سازمان طوری است که خدمات این گونه در نزدیکی آن وجود ندارد؛ بنابراین هم درباره برنامه تغذیه کارکنان تجدید نظر انجام شد و هم برای اعضائی که به هر دلیل به سازمان مراجعه می کنند در بخش عضویت کیوسکی در نظر گرفته شد تا خدمات تغذیه ای ارائه شود تا آنها از حداقل ها برخوردار باشند.     

ما با 15 بانک خصوصی و دولتی جلساتی برگزار کردیم نهایتا با دو بانک شهر برای سپرده گذاری و بانک قرض الحسنه رسالت برای ارائه وام ضروری به توافق رسیدیم که درصد سود وام ضروری بانک رسالت، سالانه دو درصد است که نظیری ندارد و قرار شده است اعضا از این بانک وام ضرروری دریافت کنند.

تکریم ارباب رجوع نیز از بخش هائی بوده که به آن ورود کرده ایم. پیش از این در موارد مختلفی درباره برخورد نامناسب و دون شان مهندسان، نارضایتی وجود داشت اما از زمانی که ما برنامه های مختلفی را در زمینه آموزش کارکنان اجرا کردیم، این نارضایتی ها کاهش پیدا کرده است.

صدای مهندس: گاهی اوقات دیده شده که خدمات ارائه شده مطابق نیازها نبوده است یا صرفا در حد لفظ بوده مثلا شورای مرکزی تبلیغ ارائه تبلت مهندسی را می کرد وقتی مشاهده شد، دیدم تبلت معمولی است و فقط اسمش را گذاشته اند تبلت مهندسی؛ شما در این دوره به این موضوعات توجه خواهید کرد؟

کلیت موضوع که طرح کردید، درست است؛ موضوعی هم که به عنوان مصداق بیان کردید مربوط به شورای مرکزی بود اما آنچه ما انجام می دهیم قرار است مطابق استاندارها باشد. ما برای اکثر کارهائی که قرار است انجام دهیم، مشاور می گیریم  چون ادعا نداریم از همه چیز آگاهیم. چندین جلسه با مشاوران ارشد خود گذاشته ایم و از نظرات آنها درباره موضوعی که مطرح کرده اید یا چیزهائی شبیه آن دقیقا استفاد کرده ایم. ما بحث ها را بر اساس نیاز سنجی ها،  پیگیری کرده ایم و برای اینکه به کالائی گرید مهندسی بدهیم، کار مطالعاتی کرده و می کنیم. مثلا در نظر داریم خودکار تا نوع پوشش اعضا طوری باشد که معرف مهندس بودنشان باشد. درباره این موضوع درحال انجام اقداماتی هستیم که بتوانیم چنین پارامترهائی را تبدیل به شناسنامه جامعه مهندسی قرار دهیم اما نباید فراموش کرد این برنامه ها میان و بلند مدت است و نمی توان به زودی به نتیجه رسید . درباره همین تبلت که مثال زدید در حال حرکت به این سو هستیم که تبلت یا لپ تاپ را به طور ویژه به صورت مهندسی تبدیل کنیم و جزو شرایط ما در مذاکرات با فروشندگان و تولیدکنندگان این بود که آنها سخت افزارهائی را به ما معرفی کند که نرم افزارهای مهندسی را پشتیبانی کنند. بعد ما به آنها گرید مهندسی خواهیم داد.

صدای مهندس: در سازمان نظام مهندسی با امکانات خوبی که دارد، مثلا در عرصه رسانه کار قابل توجه و استانداری انجام نشده است دلیل چیست؟

تیموری: معتقدم سازمان در این دوره در حال رسیدن به جایگاه واقعی خود است چون با ناهماهنگی هائی که قبلا وجود داشت، به دلایلی از رسیدن به جایگاه خود بازمانده است. به ویژه در چند ماه اخیر به رسالت اصلیش که بحث ارجاع کار بوده را به نتیجه رسانده است. حالا هم فراق بالی پیدا شده که اعضای هیات مدیره به مسائل دیگر رسیدگی کنند. خوشبختانه بسترهای خوبی در سازمان وجود دارد. در حال حاضر شورای رسانه در سازمان با حضور 5 نفر از اعضای هیات مدیره تشکیل شده است. در مجموع معتقدم  نمی توان در هر حوزه که تازه حرکت آغاز شده، انتظار داشته باشیم ره صد ساله را یک شبه طی کنیم. درباره رسانه هم که انتقاد داشتید همین طور است.  

 در کل به عنوان عضوی از سازمان که در بطن امورم، شاهد این هستم که حرکت های خوبی شروع شده و انرژی خوبی هم بین کسانی که کارها را آغاز کرده اند وجود دارد تا راه  را پیش ببرند و تک تک اعضای هیات مدیره با دقت دنبال این هستند که تغییرات خوبی در سازمان شکل بگیرد.  به نظرم اگر در بخش های مختلف موضوعات را با قبل مقایسه کنید خواهید دید اتفاقات خوبی در همین مدت کوتاه افتاده است و نوید می دهم آینده ای دخشان برای اعضا و سازمان داریم.

صدای مهندس: بحث درباره امور رفاهی قطعا وقت بیش از این می طلبد اما موضوعات را در جلسه ای دیگر پیگیری می کنیم. برای اختتامیه این گفت و گو اگر حرفی دارید، بفرمائید.

تیموری: سخن خاصی ندارم اما می خواستم این موضوع را یادآوری کنم که کار در کمیسیون رفاه و تعاون کار تیمی است و توسط یک نفر انجام نمی شود. اعضای کمیسیون رفاه عبارتند از آقایان اولیا زاده، کاظمی، امیرخانی، حیدریون، ریوندی و عزیزی که من هم به عنوان دبیر در خدمت همکاران هستم. بخش اجرائی نیز توسط معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی کارها را اجرا می کند. که از مهندس نصیری تشکر می کنم همچنین مدیریت امور رفاه آقای مهندس حسنی و کارکنانشان ما را یاری کرده اند که نباید از نقش آنها غافل بود.  

منتشر شده توسط "صدای مهندس" در تاریخ ۱۳۹۲ جمعه ۲۹ آذر
کدخبر:393منبع:"صدای مهندس"تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و نهم آذرلینک خبر: http://www.sedayemohandes.ir/Pages/News-393.aspx